Wat zijn de richtlijnen voor het werken in een zeer warme ruimte?

wie kan mij vertellen wat de richtlijnen zijn bij het werken in warme/ hete ruimtes ca 60c/70c met zware lichamelijk arbeit.
hiermee bedoel ik kwa pauze's en duur per aan eengesloten tijd in zelfde ruimte enz

het is niet mogelijk om een arco te plaatsen bv

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De uitgebreide details vind je in de bron. I.v.m. de beperkte ruimte hier op GV heb ik het hier slechts het meest essentiele stuk geplaatst:

Bron: https://www.acv-online.be/Sociaal_overleg/Thema_s/Welzijn/Arbeidsomstandigheden/Temperatuur/temperatuur.asp#warm

Afwisseling van rust- en werktijden

Af en toe verpozen in gekoelde ruimtes is één van de mogelijke maatregelen om de risico’s van een blootstelling warmte te beperken. Deze maatregel moet niet in alle gevallen worden toegepast. Ook de andere maatregelen uit het programma van maatregelen kunnen de overschrijding van de actiewaarden voorkomen of terugdringen. Wanneer toch gekozen wordt voor het invoeren van een afwisseling van rust- en werktijden dan is dit aan specifieke regels gebonden. Het betreft hier een 4-trapsprocedure die de werkgever moet volgen om de rust- en werktijden vast te leggen:

1) de werkgever kan ervoor kiezen om de in de wetgeving bepaalde ISO-normen toe te passen. Dit zijn complexe normen waarvoor de nodige (externe) expertise gevraagd wordt. In de praktijk worden deze zelden gebruikt;

2) indien de werkgever deze normen niet wenst toe te passen (wat dus bijna steeds het geval is), moet hij over de rust- en werktijden het advies vragen van de arbeidsgeneesheer en moeten alle werknemersvertegenwoordigers in het Comité PB hun akkoord geven;

3) indien de normen niet worden toegepast en een akkoord in het Comité PB niet mogelijk is, dan kan de werkgever de rust- en werktijden gebruiken die werden vastgelegd in een algemeen verbindend verklaarde cao van het paritair comité waartoe de werkgever behoort.

4) indien de werkgever de normen niet wenst toe te passen en puntje 2 en 3 niet mogelijk zijn, dan past de werkgever de bepalingen van bijlage 1 van het KB toe. Dit is een tabel waarin concrete rust- en werktijden staan in functie van de werkbelasting en de WBGT-waarde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix